قصة مبروك يا حلوين اجمل قصة قصيرة بالعربية

قصة قصيرة بالعربية بتحكى عن بنت اتضحك عليها من زوجها و اهله واستغلوها اسوء استغلال لكل محبي القصص القصيرة اتمنى لكم قراءة ممتعة 

قصة قصيرة بالعربية


 من يوم ما اتجوزت و انا حاسه ان جوزي و اهله عايزين يستغلوني ، كتير كنت بكدب احساسي ده عشان اقدر اتعامل معاهم و اعيش بس الحقيقه اللي همه عملوه كان مفاجئ ليا و لاهلي و لاصحابي


انا نسمه و دي حكايتي


اتجوزت يوسف من ٤ سنين ، جواز عادي مكانش فيه قصة حب كبيرة بس من ساعة ما اتخطبنا لاحظت أن يوسف مبيجببليش هدايا بس ده كان عشان هو بيحوش كل مليم عشان ترتيبات العفش و الفرح 


و اهله مكانوش بييجوا يزورونا في الأعياد والمناسبات  لأنهم من محافظة تانيه بسبب  ان السفر تعب عليهم


لدرجة أنهم مزاروناش طول فترة الخطوبة الا مرتين مرة في الخطوبه و مره في كتب الكتاب


بعد ما اتجوزنا باسبوعين طلب مني نروح نزور أهله و فعلا رحنا و اخواته البنات ، بنتين واحده ادي و واحده اكبر مني الكبيره متجوزة و الصغيرة مخطوبه بعد ما سلموا عليا و قعدوا معايا شويه قالوا لي هدومك حلوة اوي يا نسمه


قلت لهم شكرا ، اتفضلوها متغلاش عليكم ، قالوا بجد و الله 

استغربت و قلت هو ايه اللي بجد 

قالوا ناخد الحاجات اللي عاجبانا

قلت انهي حاجات اللي عاجباكم

قالوا الحاجات اللي انتي جايباها معاكي في شنطة السفر

قلت و انتوا عرفتوا ازاي شكل الحاجات اللي في شنطة السفر

أخته الصغيرة قالت ما احنا فتحناها و فضيناها

و الكبيرة كملت بسرعه و قالت فضيناهالك في الدولاب عشان تبقي براحتك وتحسي أن ده بيتك يعني


انا اتصدمت و سكت

بالليل أخته الصغيرة جت و قالت و النبي يا نسمه خطيبي جاي يخرج معايا و معلش هاخد فستانك اخرج بيه أصله حلو اوي


قلت ماشي


قالت و الطرحه عشان يبقي طقم علي بعضه


قلت ماشي


قالت معلش و الصندل اللي بكعب أصله حلو اوي


قلت لها معرفش إذا كان هيبقي مقاسك


ردت بسرعه و قالت مقاسي متقلقيش


قلت ماشي اتفضلي


طلعت من الاوضه جري حتي من غير ما تقول شكرا و سمعتها و هي بتقول لمامتها في الاوضه التانيه ..خدتهم!


المهم علي اخر الإجازة كانوا خدوا تقريبا كل حاجه انا جايباها معايا


حتي مامتهم خدت الطرحه و الشبشب اللي كنت جايباهم البسهم في البيت


و انا مروحه جوزي قال لي معلش بكره اجيب لك احلي منهم و بعدين انتي اللي زوقك حلو بيبهر الناس كلها اعمل لك ايه


بعد ما روحنا بيومين جه قعد معايا و هو جايبلي شيكولاته و قهوة و قال لي تعالي نقعد نتكلم في البلكونه عايزة اتكلم معاكي في موضوع


رحت معاه و كان محرج جدا و  بعد مقدمات كتير عن الشغل و أنه نفسه يكبر في شغله عشان نعيش في مستوي احسن و أنه قدامه فرصه كويسه جدا بس محتاج سيوله


فضل يلمح و انا مش فاهمه هو يقصد ايه ، لغاية ما قال لي و هو في منتهي الكسوف  اديني الدهب اللي معاكي و في ظرف شهور هرجعهولك و بزيادة


انا سكت شويه مش عارفه اقول ايه


بس هو فضل يتحايل عليا و يعرفني اد ايه الفرصه متتعوضش و يوعدني إن كل جرام هياخده هيرجعهولي اتنين


و أن ده كله عشاني اصلا و عشان هو عايزني اعيش في مستوي احسن و حسيت هو اد ايه نفسه يسعدني


انا قلت مفيش فرق بيننا و خد الدهب طبعا


خد كل الدهب شبكتي و حتي الدهب اللي كان معايا من قبل ما نتخطب و كان كميه مش قليله


باعه و اشتغل و كسب فعلا و اول حاجه اشتراها عربيه جديده


قال لي أنه مش عايزني اتبهدل في المواصلات خصوصا و انا حامل و أن ولي العهد لازم ييجي يلاقي أهله عندهم عربية ملاكي


قلت له كان أولي تجيب لنا شقه

قال لي الخطوة الجايه


و عدت الايام و احنا عايشين كويس و في نعمه من عند ربنا و كان كل شهر بيحول مبلغ كبير لأهله عشان مصاريف والده و والدته و كمان عشان جهاز أخته

لغاية ما في يوم


حصل مشكله كبيرة عنده في الشغل و خسر تقريبا كل اللي حيلته و بقينا عالحديدة

و بقينا نصرف عالبيت من مرتبي انا وكانت والدته دايما تطلب فلوس

و طبعا مرتبي مش مكفي


و هو مش مستغني عن العربيه

و أهله بيطلبوا كل شويه

لدرجة أنه ادالهم الديب فريزر بتاعي بحجة أنهم محتاجينه و اني عندي تلاجه كبيرة مش محتاجه له


و بدأت المشاكل بيننا و كل يوم خناقات 

سبت البيت و اخدت ابني و رحت بيت اهلي


قعدت عندهم فترة طويله و مفيش فايدة و كل محاولات الصلح كانت بتفشل لانه مش موافق يتنازل عن اي حاجه


لحد ما في يوم صاحبتي و جارتي اتصلت بيا و قالت لي في حاجه غريبه بتحصل في شقتك


قلت لها ايه0

قالت معرفش

بس الصنايعيه داخلين طالعين و حاجات جديدة بتدخل الشقه

الوضع ميطمنش

قلت لها هيعهمل ايه يعني

قالت هيتجوز يا هبله

قلت لها يا بنتي ده محيلتوش حاجه


عملنا تحرياتنا و بعد البحث اكتشفنا أنه بيتجوز !!


بيتجوز بنت غنية جدا بس كبيرة شويه في السن و ده مش عيب فيها طبعا  بس هو اختار دي بالذات لأنها غالبا هتوافق 


و في نفس الوقت كان بيتصل كل فترة علي اساس أنه عايز يرجعني و بيطمن عليا و ع الواد


انا بقي مبينتلوش اني عارفه حاجه خالص

و طلعت عالمحكمة و رفعت دعوي تطليق للضرر و استنيت

لغاية ما جه يوم الفرح


بمساعدة صاحبتي و عم عبدالحكيم بواب العماره اخترنا وقت تكون الشقه فاضية فيه بين المغرب و العشاء 


و سبت ابني عند اختي و رحت فتحت الشقه

و فضيت ٥ جراكن جاز ع العفش كله


الحقيقة انا كنت بفكر أولع له فيها اللي جايب واحده علي عفشي 

و بعدين خفت من ربنا

و خفت كمان النار تإذي حد ملوش ذنب


و بعدين قفلنا الشقه و دخلت شقة صاحبتي خدت شاور و لبست احلي فستان و احلي جزمة و احلي مكياج و رحت الفرح


اول حاجه و قبل ما ياخد فرصه طلبت من بتاع الدي جي اتكلم في الميكروفون و فضحته هو و اهله


و في الاخر قلت الف مبروك للعروسين


الف مبروك يا عريس يا عرة و انتي يا عروسه تتهني بيه يا حبيبتي ده انتي اخدتي اكبر مقلب و ان شالله تدخلي بيوتهم و معاكي الخراب و انا هتطلق منك و نتقابل في المحكمة بصيت له بقرف و مشيت

حسيت بعدها ان حقي رجع لي و هعيش انا و ابني في سلام و ربنا يكون في عون العروسة الجديدة 

تمت .
تعليقات